Saturday, October 2, 2010

Konsep LPM


Satu daripada National Key Result Area (NKRA)
“semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah menjelang 2012”.  LP menyediakan instrumen saringan untuk menyaring, mengesan dan mengenalpasti penguasaan murid Tahun 1, 2 dan 3. Pihak LP telah mengadakan beberapa siri mesyuarat dan mengadakan wacana intelek dengan pelbagai pihak dalam usaha pengkonsepsian dan perekaan bentuk instrumen


REKA BENTUK INSTRUMEN SARINGAN
Berdasarkan 12 konstruk asas literasi dan numerasi yang merangkumi definisi literasi dan numerasi 
Kesemuanya tergolong dalam asas literasi dan numerasi sejajar dengan definisi yang telah ditetapkan oleh pihak Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK)
  1. Murid yang menguasai kesemua 12 konstruk itu dianggap telah menguasai asas literasi dan numerasi.
  2. Murid yang tidak menguasai kesemua 12 konstruk itu akan melalui kelas pemulihan program LINUS atau kelas khas murid bermasalah pembelajaran.
PENGENDALIAN INSTRUMEN SARINGAN

Tiga saringan mulai tahun 2010

Saringan 1
    Untuk semua murid Tahun 1 - bulan Mac 2010

Saringan 2
    Untuk murid Tahun 1 yang tidak melepasi Saringan 1 - Jun 2010
Saringan 3
    Untuk murid Tahun 1 yang tidak melepasi Saringan 2 - September 2010

Keputusan Saringan 3 (Tahun 3) dalam bulan September 2012 akan dijadikan ukuran pencapaian KPI.
INSTRUMEN SARINGAN
  1. Instrumen Saringan 1, Saringan 2 dan Saringan 3 mengukur konstruk yang sama.
  2. Item bagi setiap instrumen dibina berdasarkan kedalaman kandungan (depth of the content) yang akur dengan perkara yang dipelajari murid dalam tahun berkenaan. 
  3. Semua instrumen saringan LINUS dibina oleh LP tetapi proses saringan dilaksanakan oleh guru secara individu atau kumpulan kecil murid 
  4. Proses saringan dilaksanakan secara ujian standard serentak terhadap semua murid dengan kaedah pengendalian dan jadual yang sama.
  5. Proses saringan boleh dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran
Ketiga-tiga saringan WAJIB dilaksanakan oleh guru. 

Dokumen Saringan:
Instrumen saringan; Instrumen Membaca
    ;  Instrumen Menulis
Manual saringan; Instrumen Membaca
                ; Instrumen Menulis

Proses
iii. Pentaksiran : Membaca (On going assessement)
               : Menulis (Standardise)   

No comments:

Post a Comment